Lucka 21 – Intervju: Rubin

Rubin är målaren från Göteborg som landat i New York och nu den senaste tiden synts på flera utställningar och gallerior. Han är en av medlemmarna i ”4 Burners” från New York och skulle nog kunna kallas för en av Sveriges graffiti-ambassadörer. Det här är en tung intervju med många fina pieces!

VE – Tja Rubin! Hur är läget?
R – Jo tack, det är fantastiskt bra. Jag befinner mig just nu i Miami där jag är och målar för andra gången på Miami Art Basel som på senare år växt till en av världens största konst-happenings. Graffitins Woodstock skulle man även kunna kalla det för. Helt galet och hur grymt som helst.


Bor du i New York eller bor du i Göteborg? Var är hemma?
New York är hemma. Jag bor permanent här sedan snart 3 år. Jag har lämnat Göteborg och gjorde en avskedsutställning På Urban Artroom i Göteborg i höstas som hette HELLO/GOODBYE.

 

Dina målningar har utvecklats mycket de senaste åren. Från wildstyle inspirerat till mer flippat, men fortfarande avancerat och tekniskt skarpt. Hur började utvecklingen till den stilen du har nu? Vad skulle du kalla din stil?
Att utmana mig själv, att inte alltid välja den enkla vägen har alltid varit viktigt för mig. Att vara ärlig mot mig själv. Det är inte alltid helt lätt och jag är inte överförtjust i resultatet alla gånger, men att känna igen mig i mina målningar är allra viktigast. När man var yngre var det viktigare vad andra tyckte om det man gjorde och det känns väldigt skönt att inte behöva göra det längre. Att kunna släppa taget och sluta bry sig. Jag har även tidigare haft tydliga gränser beroende på om jag jobbat med grafisk formgivning, fotografi eller musik och jag har jobbat målmedvetet med att sudda bort alla gränser. Jag gillar inte att sätta etiketter på det jag gör, men abstrakt geometri med rötterna i wildstyle skulle man kunna kalla det. När jag växte upp var det viktigt att behärska tekniken och det är något jag fortfarande har mycket nytta av.

Hur länge har du målat graffiti? Varför började du?
Jag har målat Graffiti i 27 år. Varför, har jag fortfarande inte lyckats hitta ett svar på. Jag tror inte att det finns ett tydligt svar, utan snarare en kombination. Jag var så ung när jag började med Graffiti att det har alltid känts som en naturlig del av mitt liv. Att växa upp i ett utanförskap i en betongförort som Bergsjön har givetvis satt en start prägel på den jag är.

 

Bilder på Rubins äldre målningar.

 

Du började alltså med graffen för ett bra tag sedan, sedan fick du en paus när du gjorde bara en handfull målningar mellan 99-07? Sedan blev du inspirerad och började igen. Varför? Rädslan att försvinna? Längtan att skapa?
Jag fick en stark déjà vu-upplevelse under ett av mina besök i New York. Jag insåg att jag är och kommer alltid att förbli en graffitimålare oavsett vad jag själv eller vad någon annan tycker om det och att det är mitt ansvar att förvalta det. Jag hade även under flera års tid jobbar hårt åt andra och behövde lite.  Jag kände även under åren då jag inte målade aktivt att jag fortfarande hade så mycket kvar att ge och det var nog den största drivkraften och motivationen för mig att börja måla aktivt och regelbundet på nytt. Graffitin fungerar även som ett sätt för mig att bearbeta och få ur mig saker på ett konstruktivt sätt, som annars hade kunnat mynna ut på ett mer destruktivt sätt.

 

Berätta gärna lite mer om vad du gör i New York?
Jag bor i New York tillsammans med min fru. När jag inte målar eller jobbat i min ateljé, arbetar jag som grafisk formgivare och som fotograf. Jag driver även en kulturtidskrift som heter Sheriffi tillsammans med min fru och ett gäng kompisar. Jag spelar även gitarr i ett band i New York.

 

Var kan vi se dig framöver? Några nyheter om utställningar eller jobb som du kan droppa för oss?
Under 2013 har jag ett samarbete med ett svenskt modeföretag som är väldigt spännande och som jag ser väldigt mycket fram emot. Jag jobbar även med flera samlingsutställningar samt min första soloutställning i New York.

 

 

Du är med i crewet 4-burners. Om jag har förstått det rätt så är det ett nytt crew som du har varit med och startat upp?
Jag var inte med och startade 4Burners, men jag blev inbjuden som första icke New York-bo sommaren 2011. 4Burners består utöver mig även av SEN2, LOGEK, DASIC, GUSTO, DEEM och OWNS.

 

Varför målar du bara lagligt nu?
En del av mitt hjärta kommer alltid att finnas i det illegala målandet. Det finns få tillfällen då du känner att du verkligen lever som när man målar illegalt. Adrenalinet, spänningen och känslan när man i gryningen efter en lång natts målande äntligen är klar. Att åka tillbaka nästa dag för att fotografera och se sitt verk i dagsljus… Samtidigt är det viktigt att inse att allting har sin tid och att man måste kunna gå vidare. Det finns inget rätt eller fel när det gäller det här, vill man fortsätta och har möjligheten att måla illegalt om nätterna så är det helt ok, men för mig är det inget alternativ längre. Jag kan sakna det, men samtidigt har jag fullt upp med att leva här och nu.

 

Vad tycker du om graffiti scenen i New York idag? Kommentarer?
Det jag älskar med New Yorks graffiti scen är energin och drivkraften. Det finns så mycket kreativitet i den här stan man inte kan hitta någon annanstans. Väldigt mycket bra och väldigt mycket dåligt, men det är helt oväsentligt. Alla gör något och det är det jag älskar. Det händer även väldigt mycket inom galleriscenen som är väldigt spännande och inspirerande. Jag har många besökare och jag brukar alltid se till att ta med mina gäster på en gallerirunda.

 

Rubin pieces och produktioner i NewYork

 

Nu till dem klassiska frågorna. Vilken cap gillar du mest? Det känns som att du bara kör med skinny och möjligtvis soft!? Du har inte hängt med hypen med fatcaps som går från stort till knivskarpt!
Jag använder bara 2 caps. Skinny och fatcap. Jag har medvetet skalat bort så mycket som möjligt för att kunna lägga allt fokus på det jag ska göra. Jag vet ganska väl numera vad jag bör göra och vad jag inte bör göra. Trender kommer och går och det är viktigt att vara öppen, men samtidigt är det en viktig egenskap att känna till sina begränsningar.

 

Vilka burkar kör du med mest?
Jag använder helst Montana Black, men samtidigt är jag bra på att anpassa mig och använda det som finns tillgängligt.

Du använder en del brons färg, jag trodde den färgen var ute!?
I New York är det tro det eller ej väldigt svårt att få tag i färg. Vissa färger är alltid slut. För att komma runt det problemet, började jag använda färger som alltid finns kvar. Brons, off white etc. En enkel lösning på problemet och samtidigt en utmaning som med tiden växt till en viktig del i det jag gör.

 

Vad handlar graffiti om för dig?
Om att vara här och nu och att få sina kickar innan hela skithuset går upp i lågor.

Vad gör du om tjugo år?

Jag vet inte ens vad jag gör nästa vecka, men jag hoppas att jag fortfarande målar.

 

Om du bara fick ta med en sak till en öde ö. Vad?
Min fru.

Om du visste att du blev räddad efter 1 vecka. Vad skulle du ta med då?
Se svar ovan. Jag skulle förmodligen försöka smuggla med ett skissblock och en flaska mörk rom.

 

Blandade Rubin målningar, ensam och med vänner.

 

 

Någon hälsning till dem som läser?
Tack till Victor för intervjun och tack till alla som tagit sig tid att läsa detta.

Skicka med två tips till nya och yngre målare!
Lär er hantverket ordentligt och jobba hårt!

 

 

Tack Rubin för intervjun! Vi ser fram emot att höra mer och se mer ifrån dig i framtiden! Blessings! / Victor

Kolla in mer av Rubin på dessa länkar…

www.rubin415.com
www.twitter.com/rubin415
www.flickr.com/rubin415
www.facebook.com/rubin415
www.instagram.com/rubin415