Lucka 17 – Intervju: Awone

Conny är killen som kämpat för och med Sveriges största graffitivägg sedan vi vet inte hur långt tillbaka. Han är en grym writer och hans stil blir hetare och hetare. Vi ställer frågor om Yallah(länk) i Norrköping, om hur graffen flyttade från spårvagnarna till väggarna i hamnen, och hur samarbetet med kommunen blivit en förebild för resten av Sverige.

VE – Tja Conny/Awone, Vad händer i Norrköping?

A – Ja, det kan inte ha undgått någon, att större delar av Sverige inklusive Norrköping är ganska insnöat för tillfället. Då det är lågsäsong för graffiti och behovet från Norrköpings writers är mindre, så innebär det att vi stänger Yallah Norrköping och verksamheten. För min egen del så innebär det att jag får loss en hel del fritid och möjlighet att växla upp mitt graffmålande.

 

 

Du har varit med ett tag och sett scenen förändras i Norrköping. När var graffitin som hetast i NKPG?

Guldåren för NKPG’s graffitiscen med hiphop’ens alla element var under mitten av 90-talet. Här kommer en enkel ekvation: Ta ett större antal tonåringar, inspirerade av filmerna Beatstreet och Stylewars. Multiplicera det med goda förutsättningar från Norrköpings Kommun. Resultatet är en hiphop-movement! Writers, B-boys, DJ’s och MC’s samlade under ett och samma tak. Det fanns en schysst känsla av unity och att vara en del av någonting.

 

Hur ser graffitiscenen ut nu i staden?

Idag är det ett antal av 10-15 personer som håller igång och är väl enligt mig lite lata. Flertalet writers har kommit upp i den åldern när man är upptagen med jobb, studier, bostad, förhållande… Ja, helt enkelt upptagna med att bli vuxna. Om jag sätter scenen i relation till andra städer så upplever jag en god stämning med subgrupper där de flesta känner eller känner igen samtliga. Då många NKPG writers genom åren har valt att flytta till andra platser i världen så har scenen och kvalitén på graffitin självklart bromsats in något. De sista två åren så har jag sett en handfull writers bryta sig ur det som har präglat Svensk graffiti så länge. Målningarna är ofta planerade med teman, färgkombos, characters och självklart grym stil på texterna.

 

Sveriges största graffiti vägg fanns länge i Norrköping. Jag kommer ihåg när det var städat och fint och Looptroop spelade på jamet. Hur ser det ut nu med väggarna i hamnen?

De väggar som är upplåtna för graffitimålning är betongväggarna som löper längst med Saltängsgatan. Insidan av väggarna samt fastigheterna runt om är inte tillåtna att måla på. Väggen är typen öppen vägg, alltså inte kopplad till några öppettider. Väggarna vid Norrköpings hamn var från början många fler och löpte längst med kajen och vattnet. Efter 9/11 attentatet i USA så följde det restriktioner för hur flygplatser och hamnar m.m. ska se ut. Hälften av väggarna byggdes då in bakom staket. Norrköpings Kommun har efter att ha hänvisat graffitimålare till hamnen också även fått ta på sig ett visst ansvar för att det är rent och snyggt vid väggarna. Rent och snyggt omfattar att tomma sprayburkar, rollerhinkar, pizzakartonger m.m. plockas upp och slängs på rätt ställe. Det omfattar även att flertalet företagare nära väggen har fått ett metallstaket uppsatt kring fastigheterna för att förebygga återkommande skadegörelse på deras fasader. Kommunen har vid flera tillfällen stått för sanering och ersättning av material för att återställa fastigheterna nära väggen.

 

 

För att alla ska kunna vara glada och trivas vid en öppen vägg så kommer här en A och O från Conny/Awone på vad man bör tänka på när man besöker en laglig vägg. Läs och lär!

• Måla den väggen som är upplåten och avsedd för graffiti. Är man osäker, så fråga andra writers eller i den lokala graffitishop’en. Privatpersoner och fastighetsägare ska inte behöva lida bara för att de stödjer och ligger nära en upplåten graffitivägg.

• För att höja kvalitén på ett fame så undviker man att måla över målningar, om man vet att man inte kan göra bättre själv. Måla över h e l a målningen och undvik att testdra cap’sen i andras målningar.

• Allt man tar med sig ner, sprayburkar, rollerdunkar, matsäck och whatever. Ta med det därifrån och se till att det sorteras och slängs på rätt plats. Värna om miljön och tänk på att er mamma inte jobbar där. Har för övrigt sett otaliga writers bli X’ade av deras egna slattar som de lämnat kvar.

• Var snälla mot varandra! Säg hej till den där mystiska snubben som står och målar bredvid dig. Vem vet, han kan vara världens trevligaste snubbe.

 

 

Vad är Yallah för något? Vad gör ni och varför?

Där många andra Svenska kommuner har valt att gå en ”Nolltolerans väg”, så har Norrköpings Kommun sedan mitten av 90-talet istället valt att möta och aktivt föra en dialog med stadens graffitimålare. Dialogen i kombination med den upplåtna graffitiväggen i Norrköpings hamn har resulterat i minskade saneringskostnader av skadegörelse och skapat förutsättningar för Norrköpings graffitimålare att utvecklas och bli bättre.

Hösten 2007 tog Yallah sig an uppdraget att arbeta för att kunna erbjuda NKPG writers ett alternativ till olagligt målande. Yallah ska fungera som en länk och ett språkrör mellan writers och myndigheter. I vårt uppdrag ingår det att driva en öppen mötesplats för graffitimålare. Att fungera som en plattform där man kan mötas, planera och utveckla sitt bildsinne och graffstil.  Större delen av året arrangerar vi med jämna mellanrum gemensamma produktioner på den upplåtna väggen i hamnen. (Yallah Norrköping har öppet under helgerna, Mars-November.)

Mitt egna syfte med Yallah är att skapa den unitykänsla jag själv kände och på längre sikt hitta en gemensam graffstil typisk för NKPG.

 

Bilder på Yallahs verksamhet

 

 

Hur länge har du målat graffiti?

Julen 93 målade jag tillsammans med PEAK och DEAL en ”God Jul” med en tomtefigur i O’et. Som mest frekvent har jag målat tillsammans med PHAN under åren 95 – 01. Jag hade såhär i efterhand en ganska ohälsosam inställning till Graffiti, då det tog upp all min tid och var det enda jag ville göra. Samtidigt så har Graff- och B-boykulturen alltid varit en ventil från dumheter. 2002 tog jag ett flera års långt uppehåll. Dels kände jag att jag hade fått den där bekräftelsen jag sökte som graffmålare, men framförallt för att graffitin i NKPG höll så låg klass. Alla grymma writers hade flyttat från NKPG eller lagt av, så jag tyckte helt enkelt inte att det var roligt längre.

Idag är det ”all good in da hood”! Jag tycker det är sjukt roligt att måla just nu. Jag skissar dagligen och har senaste året koncentrerat mig på att experimentera med färger och försökt få mer variation i mina texter.

 

 

 

Varför började du med graff?

Alla är bra på något. Jag hade en talang för att teckna och måla. Min första kontakt med graffiti var boken Subway Art på bildlektionen i mellanstadiet. Samtidigt jag som ritade av panels från Subway Art, så fick jag lära mig toprocks och downrocks på ungdomsgården. Hela hiphop-kulturen attraherade mig. Budskapet, kläderna, språket och battlemomentet. YO!

 

 

Vilka är Norrköping graffiti legender enligt dig?

Legender är kanske att ta i. Men writers som influerat NKPG rent stilmässigt och värda att nämnas är: ARE, SATE, ZONE och DIZEL som började på 80-talet och är pionjärerna på scenen. TUNG och PHAN som bröt old school trenden med inspiration utifrån. ASHES, TYME, EXPO och AFRIKA är de i närtid som också bör lyftas fram

 

Vilka graffitimålare har du målat med som imponerat på dig på något sätt?

Jag imponeras av så många writers att det är löjligt. Men några som har påverkat och präglat mig stilmässigt:

SATE – Satte tidigt ribban högt rent tekniskt och med fotorealism

PHAN – Kung på allt som omfattar konst och form, samt för hur han orkade med mitt tempo och egotripp under 90-talet.

TYME  – Antagligen den mest kompletta writern jag målat med! Grym på text, characters, bakgrund… Har alltid nya fräscha idéer. Han utmanar och inspirerar mig till att bli bättre.

EXPO – När vi målar vet jag att jag måste ligga i för att hålla jämna steg med hans texter.

WEGA – Provocerar mig konstant att lämna min ”safezone”, experimentera och gå utanför mina trygghetsramar.

HESK, BIGM/LOADS – Imponerad över hur synkade de är, hur de jobbar som en enhet och alltid lyckas leverera grymma produktioner!

 

 

Vilka graffitimålare har du målat med som du aldrig vill måla med igen?

Hmm har ett minne av en layup i Köpenhamn under 90-talet…
Vill inte hänga ut någon, men det jag kan bjuda på är att jag generellt har svårt för writers som målar på andras bekostnad, fast de har bra inkomst. Snål-Werners! Det är graff jag sysslar med, inte någon Rädda barnen-verksamhet.

 

Vad kommer vi få se i framtiden i Norrköpings hamnen? Snyggas det upp för graffen, status que, eller blir det nya väggar?

Under de kommande åren finns en byggplan över området där man planerar att bygga hyresrätter på marken. Förslag på hur området ska se ut tas fram just nu i denna stund. Vi är självklart med i matchen och bevakar frågan och diskussionen om vart vi ska kunna hålla till istället.

 

En dag stog det plötsligt ett tåg i hamnen och innan någon hann säga ajabaja-interöra så var det graff på den. Vad var det som hände egentligen, Sveriges första lagliga tåg att måla på?

Ja, det var ett udda sammanträffande. En del av hamnens verksamhet jobbar med metallskrot. Tågen stod där för att de skulle plockas ner och återanvändas som metallskrot.

 

 

Vad tycker du om graffscenen i Sverige?

Scen eller en klubb för inbördes beundran? Jag upplever att det finns många grymma writers runt om i Sverige. Dock så är det ju upp till oss alla att skapa utrymme och möjlighet för nya generationer ska växa och få plats. Nytt blod! Each one teach one!

Jag önskar att alla som dokumenterar och publicerar graff, arrangörer, fixare och alla som sätter ihop line-ups till festivaler och events börjar titta utanför den egna ”kompis-kompis”-kretsen. Det funkar ju inte att ett gäng trötta 30- och 40åringar sitter och klappar varandra på axeln och tycker att de är bra.

 

Vad tycker du om de lagliga väggarna? Några smultronställen?

När jag besöker en vägg så är ambitionen inte bara att måla, men också se vad andra writers bränner av. Tyvärr så är de flesta av Sveriges upplåtna väggar ganska små till ytan.  Så mitt hetaste tips är nog SYDHAVN i Köpenhamn. Sist jag var där, tog det oss säkert 45 min att hitta något som vi hade samvete att köra över ”Strictly kings or better”. Oändligt med väggar och grymma målningar.

 

 

Vad handlar graffiti om egentligen?

Graffiti är ett ständigt konkande på onödigt mycket sprayfärg, rollerdunkar och stegar. Den stora frågan är alltid vart man ska äta, sova och! skita. Många sköna minnen och goda vänner.

 

Vad gör Yallah om tio år?

Om tio år har Yallah sett till att alla sitter och håller varandra i händerna och sjunger Kumbaya. Vi har infört världsfred, då man hiphop-battlar om sina konflikter istället. Kramkalas! YO!

 

Någon hälsning till dem som läser?

God jul och Gott nytt! Alla från Rusty P, håll huvudet högt!

 

Tack Conny/Awone för att du ställde upp på intervju! Vi önskar dig lycka till med Yallah och ser fram emot att se mer feta produktioner av dig och dina kompissar! Blessings! / Victor

Kolla in och Läs mer om Yallah
Yallah Hemsida – Länk

Yallah Facebook – Länk

Awone Facebbok – Länk