Lucka 12 – Mander ( Julkalendern 2013 )

Martin Ander(Mander) är frilansande illustratör, AD, grafisk formgivare, printdesigner och producent av div medier. Han jobbar just nu på en ny barnbok, ett seriealbum och massa andra grejer. En mångsysslare i kreativa medier, med rötter i graffitin. Här i en unik intervju för graffiti sveriges julkalender.

 

Tja läget? Ser du fram emot Julen?

Hej! Det är bra. Själva julen är mest för barnen, jag är inget fan av julstress och alla krav kring julfirandet, Själv ser jag mest fram emot mellandagarna.

 

Hur ser din bakgrund ut i graffitin?

Jag har alltid varit stokad av graffiti, Tror det började med inslag på tv om ”klotter” på 80-talet, jag kunde inte riktigt förstå problemet, jag tyckte bara det såg coolt ut. Senkom  tuggummiklistermärkena och graff-läsken och den grejen. 87 fick jag boken Subway Art, jag blev helt såld på bilderna men det var liksom inte tillgängligt att hålla på själv förrens jag blev lite äldre och flyttade in till stan. I högstadiet träffade jag en kille som visste lite mer om graffiti än jag och han visade mig fames presenterade mig för massa folk sen tog det inte lång tid innan jag var igång. Jag har alltid åkt väldigt mycket skateboard och precis då, i tidigt 90-tal var det en Hip-Hop/graff-trend inom skejt också. Så det kändes verkligen som att jag hittat min plats.

Runt 92 träffade jag Watch och Idé och vi startade NSV(New School Vandals) NSV växte snabbt och hade massa medlemmar efter ett par år, Zeber, Cleye, Astma, Pank, Mud, Skil, Piru, Nes, Kenel, Akira, Sky och många fler skrev NSV. Jag hängde i stort sätt bara med writers. Men jag måste erkänna att jag aldrig var den mest aktiva målaren, jag har aldrig varit en spänningssökare eller något vidare ”hardcore” Men jag trivdes med att måla fames och resa runt till graffiti evenemang med massa roliga typer och hjälpa till lite med UP och sånt.

NSV dog och jag flyttade från Stockholm till Norrköping 97, i den vevan blev MPF till, Det var Jag, Akira, Ioh, Lix, Tee och Tik. Och till det crewet är jag trogen än idag. I Norrköping jobbade jag med DJ Kid Skraam med att arrangera HioHop Jams, Varannan vecka hade vi jams med rappare, dansare och målare från hela skandinavien, det var en mycket inspirerande tid.

På den tiden fanns det i stort sätt bara två lagliga väggar i sverige varav den ena i Norrköping. Så min lägenhet blev som ett hotell för målare som kom för att måla i hamnen.

Eftersom jag arrangerade jams och fester blev det att rita mycket flyers och posters så någonstans där började min bana inom grafisk form(även fast det hade varit både ett intresse och ett mål innan graffitin). Efter Norrköping flyttade jag tillbaka till Stockholm, gick en data utbildning, hade lite konstutställningar, fick jobb på en reklambyrå, flyttade till Göteborg, startade eget, flyttade hem igen och började jobba med UP och Dokument. Jag umgås fortfarande med massa gamla graffitikompisar och följer graffiti på avstånd. Jag målade förra helgen. det var roligt. Blir nog fler gånger.

 Länk – Hela väggen, med vänner

Länk – Hela väggen, med vänner

Det finns nog många som drömmer om att kunna jobba med att vara kreativ. Är det så roligt som det verkar?

Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig haft något annat riktigt jobb. Men det är klart att det finns för och nackdelar med det. Ibland tänker jag att det skulle vara najs att ha ett vanligt kneg och sen gå hem och jobba med min grejer som en hobby. Men det kommer nog aldrig hända.

 

Hur får du ihop allt skapande med vuxen livet?

Disciplin, jag ser till att jobba ikapp mig på arbetstid, och vara kreativ med egna projekt när barnen sover.

 

När du får tid över att göra vad du vill har du då lust att vara kreativ eller har det blivit ett jobb?

Jag skiljer lite på jobb och jobb, jag gör ju många egna projekt och roliga jobb, dom ser jag mer som en hobby. Sen gör jag en del business to business jobb, och rena produktionsjobb, det är jobb. Bread and butter som dom brukar säga.

Sen är det klart att ibland vill man bara slappa och inte alls vara kreativ eller ibland måste fixa andra saker helt enkelt, typ kratta löv.

 

  

  

 

Vilken musik lyssnar du på när du målar?

Det bästa från musikhistorien, 60-tals soul och garage, 70-tals rock, 80-tals Punk och HC, 90-tals rap och moderna singer/songwriter grejjer.

Du har varit art-director för svenska grafftidningen Underground-Productions. Vad har du för känslor nu efter UP?

Jag tycker UP(och andra grafftidningar) har varit en fantastisk institution för svensk graff. Innan internet hade UP en stor roll i att graffiti spreds till hela landet och utanför sveriges gränser. När internet tog över den rollen hade UP en stor graffitipolitisk roll och hjälpte till att sprida förståelse för graffiti för folk utanför scenen.

Det är lite synd att nu när UP faktiskt levererar snyggt förpackade riktigt bra och intressanta reportage så har luften gått ur. Vi får se. Hoppas den reser sig igen. Eller så är dags att gå vidare…

UP har även varit en bra skola för journalistik, forskning, foto och grafisk produktion. Utan UP inget Dokument Press, och utan Dokument hade vi gått miste om väldigt många fantastiska tidsdokument och massa bra journalistik.

 

Vad tycker du har utvecklats till det bättre i svensk graffitiscen?

Scenen känns mer öppen och tillgänglig, vem som helst kan gå in i en graffbutik och åka till en vägg och måla. Det måste ju vara positivt. Sen är det klart att ”det var bättre förr” men jag orkar inte vara den gubben som håller på så. Kul att folk kör och kul att scenen utvecklas jag ser fram emot vad som kommer komma i framtiden.

 

Får du inspiration från graffitimålare i ditt arbete? 

Absolut. Kanske inte så mycket av klassiska graffitimotiv men jag kan vilja förmedla samma stämning eller råhet som en speciell peice gör.  Det är snarare så att det finns många tecknare, formgivare och konstnärer som har precis samma bakgrund som jag som inspirerar mycket i sitt arbete. Just nu gillar jag JBCB gänget, Ermsy, Horfee, Finsta, Pubb gänget, REA, NG, Pike och massa fler.

Sen blir jag alltid inspirerad av att snacka om graffiti/konst/design med UP-Tobbe(Barenthin Lindblad) och Jacob(Kimvall) eller med vilken gammal målare eller graffitiintresserad som helt egentligen…

 

  

  

  

 

Många som arbetar med grafisk design idag lyfter gärna fram sin bakgrund i graffitin. Det verkar som att det är mer en merit än en belastning idag. Vad får du för kommentarer eller respons av dina kunder? 

Jag kan inte minnas att jag någonsin hört något negativt om det. Men o andra sidan så kanske jag inte snackat så mycket om det heller. Det kanske har ändrats lite nu, men förut kände jag mer graffitimotstånd från konstskolor och den etablerade konstvärlden än från designvärlden.

Jag tycker fortfarande att delar av den etablerade konstvärlden kan slänga ur sig lite negativa saker om grafittins formspråk och inbyggda regler och ramar ibland, ofta från samma konstfolk som hoppat på streetarttåget några år för sent. Jag tror man måste levt det för att förstå det fullt ut.

Vad handlar graffiti om för dig?

Graffiti har varit jätteviktigt för mig, både som kreatör och som människa.

Graffitin har gett mig väldigt många vänner, gett mig upplevelser och förebilder, mening, förståelse, tillhörighet, kredabilitet och den bästa utbildning i livet och kreativitet man kan få.

  

  

 

Några tips till yngre graffitimålare som vill gå vidare med sitt skapande och försörja sig på att vara kreativa?

Ta ert jobb på allvar, lär er grunderna, sikta på att bli bäst på det ni gör, jobba hårt och stå upp för era idéer. Var social, träffa folk inom andra områden och kretsar, var ödmjuk och döm ingen. Det är dom som är era framtida arbetsgivare.

 

 

Tack Mander! Vi ser fram emot att se mer av dina verk, och önskar dig fortsatt lycka till. Blessings!/Victor

Kolla in Mander på nätet

Hemsida – www.mander.nu

Facebook – Mander

Instagram – @Manderoid